1. Genel Olarak Yapay Zekâ
Yapay zekâ, günümüzde bilim kurgu
filmlerinin çoğalmasıyla ve teknolojik gelişmelerle birlikte her kesimden
insanın ilgi alanı haline gelmiştir. Eskiden sadece askeri amaçlı kullanılan
yapay zekâ, evlerdeki televizyona kadar kullanılmaya başlanmasıyla birlikte
yaşamın ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir.
Ayrıca yapay zekâ aracılığıyla meydana
getirilen çeşitli müzikler, romanlar, şiirler ve tablolar karşısında bunların
ne şekilde değerlendirileceği sorunu ortaya çıkmış, bu konu hukuken Avrupa
Komisyonu’nda dahi tartışılmaya başlanmıştır.
Çalışmada öncelikle eser kavramına yer
verilmiş ve bu kavramın hukukumuzda nasıl var olduğuna temel olarak
değinilmiştir. Çalışmanın devamında yapay zekâ tarafından meydana getirilen
ürünlerden bahsedilmiştir. Günümüzde yapay zekâ tarafından üretilen birçok ürün
bulunmaktadır. Bu ürünler insan tarafından üretilen ürünlere yakın denecek
kadar güzel ve sanatsal yapıya sahiptir. Yapay zekâ hukuku açısından sorun, bu
ürünler yapay zekâ tarafından yaratıldığında FSEK kapsamında bir eserin mevcut
olup olmadığı ve eser sahipliğinin nasıl belirleneceği şeklindedir.
Eser, hukukumuzda Fikir ve Sanat
Eserleri Kanunu’nda (FSEK) [1] düzenlenmiştir.
Gerçekten de eser terimi, FSEK m. 1/B’de ise “Sahibinin hususiyetini
taşıyan ve ilim ve edebiyat, musiki, güzel sanatlar veya sinema eserleri olarak
sayılan her nevi fikir ve sanat mahsullerini” şeklinde ifade edilmiştir.
FSEK m. 1/B’deki eser tanımından yola
çıkarak orada belirtilen özelliklerden birini bile taşımayan yaratımların FSEK
korumasından yararlanamayacağını söylemek doğru olacaktır. FSEK aşağıda
anlatılacağı üzere her yaratımı eser saymamış, sahibinin hususiyetini taşımayan
yaratımlar fikri bir çabanın ürünü olsa bile yasa kapsamına alınmamıştır. [2]
Ayrıca eserin bilgisayar ya da başkaca makineler aracılığıyla eser sahibinin
aktif katılımıyla yapılmış olması halinde meydana gelen yaratımın eser
sayılmasında bir engel bulunmamaktadır. [3] Buna
göre bir ressamın tablette meydana getirdiği yaratımla, tuval üzerinde meydana
getirdiği yaratım arasında diğer şartları da taşıması kaydıyla FSEK anlamında
bir fark bulunmamaktadır. Bir yaratıma ilişkin sadece düşüncenin, fikrin eser
sayılması mümkün değildir. Eserin tamamlanması gerekmese de mutlaka kişinin iç
dünyasından çıkıp, meydana gelmiş olması gerekmektedir. [4]
2. Yapay Zekâ Aracılığıyla Meydana
Getirilen Eserler
Yapay
zekânın meydana getirdiği yaratımlardan önemli bir tanesi New South Wales
Üniversitesi’nde Margaret Sarlej isimli öğrenci tarafından tasarlanan “Ahlaki
Öyküleme Sistemi”’dir. Kullanıcılar, yirmi iki farklı duygudan seçtiklerini
sisteme tanımlamakta, sistem de bu duyguları içeren, Ezop’un masallarına
benzeyen ve ahlaki sonuçlar çıkarılan öyküler oluşturmaktadır. [5]
Yapay
zekâ aracılığıyla meydana getirilen bir diğer yaratım ise roman olmuştur. Ross
Goodwin, yapay zekâ programını, aracına taktığı algılayıcıları ve GPS’i okuması
için yetkilendirilmiş ve yolculuğa çıkmıştır. Program daha sonra bu verileri
işleyerek edebiyat metinlerine dönüştürmüştür. [6]
Şiirler
yapay zekâ aracılığıyla çok uzun süredir yazılabilse de bunlardan en gelişmiş
olanı Google tarafından geliştirilen Verse by Verse (Dize Dize) uygulamasıdır.
Geliştirme aşamasında olan bu uygulamada, tüm şiirleri veri olarak girilmiş
şairlerden en fazla üç tanesi seçilerek bir başlangıç yapılmaktadır. Daha sonra
kullanıcının ilk dizeyi yazmasıyla uygulama şaire göre uygun dizeleri ekrana
getirmekte, kullanıcının seçimiyle diğer dizeler de bu şekilde
oluşturulmaktadır. [7]
Yapay zekânın kullanılarak oluşturulan
bir başka ürün ise tablolardır. Nitekim ünlü ressam Rembrandt yaşasaydı ve bir
tablo daha yapsaydı neye benzerdi mottosuyla The Next Rembrandt projesi
başlatılmıştır. Bu kapsamda Rembrandt’ın üç yüzün üzerindeki tablosu müzeler
dahil çoğu eser sahibinin yardımıyla dijital ortamda tek tek analiz edilmiş,
onlarca deneme ve geliştirmenin ardından yapay zekâ aracılığıyla Rembrandt
eserlerine çok benzeyen yeni bir tablo oluşturulmuştur. [8]
Yine bahsedilmesi gereken yapay zekâ
aracılığıyla üretilen müziklerdir. En bilinenleri MorpheuS ve AIVA olan bu tür
yapay zekâlar aracılığıyla özellikle oyun ve film müziği olarak kullanılmak
amacıyla müzikler üretilmektedir. [9]
Yine son olarak yakın zamanda Mustafa
Kemal ATATÜRK’ün resmi yapay zekâ aracılıyla çizilmiştir. [10]
3. Fotoğraf Üzerindeki Telif Hakkı Kime
Aittir?
Bir fotoğrafın “eser” sayılması için
öncelikle “sahibinin hususiyetini” taşıması gerekir. Ancak bu yeteri olmayıp
ayrıca; bir fotoğraf “estetik” bir değere sahipse kanun kapsamında “eser”
olarak korunur. (FSEK, m. 4/5). Kanun, eser niteliği taşımasa bile bazı özel
fotoğrafları da eser statüsünde kabul ederek koruma altına almıştır. “Her nevi
teknik ve ilmi mahiyette fotoğraf eserleri” bu mahiyettedir (FSEK, m.2/3).
Görüleceği üzere Kanun, belirtilen iki
sınıfın dışında “portre”leri özel olarak düzenlemiştir. FSEK, 86. maddeye göre
portreler, tasvir edilenin ölümünden 10 yıl sonra umuma arz edilebilecektir. Bir kişi fotoğrafında, biri fotoğrafı çeken fotoğrafçı
diğeri fotoğrafı çekilen kişi olmak üzere en az iki taraf vardır. Bu nedenle
bir kişi fotoğrafı en az iki kişinin haklarına konu olur.
Fotoğraf, yukarıda belirttiğimiz çerçevede “estetik
değeri” haiz bir fotoğrafsa veya 4/5. madde veya 86.madde kapsamında bir
fotoğrafsa eser olarak kabul edileceğinden, fotoğrafı çeken eser sahibi
sayılacak ve kanunda belirtilen eser sahibi haklarını kullanabilecektir. Özetle
fotoğrafın tüm telif hakları fotoğrafı çeken fotoğrafçıya ait olacaktır.
Ancak bir fotoğrafın telif haklarının fotoğrafı çekene
ait olması, onun fotoğrafı dilediği gibi kullanabilmesi anlamına gelmemektedir.
Bir kişi fotoğrafı hem Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) 3/d hem de TCK
135 maddeleri çerçevesinde, “kişisel veri” tanımı içinde yer alır. Ayrıca bir
kişinin fotoğrafı onun “Özel Hayatı”na dâhildir. O kişinin izni olmaksızın o
fotoğraf kamuya yayılamaz, çoğaltılamaz. Aksi halde, fotoğrafçı bile olsa,
fotoğrafı yayınlayan kişi Türk Ceza Kanunu 135-137 kişisel verilerin
kaydedilmesi veya TCK 134. özel hayatın gizliliği hükümlerini ihlal etmiş
sayılacaktır.
Ayrıca FSEK 86 maddesinin devamında;
“1. Memleketin siyasi ve içtimai
hayatında rol oynıyan kimselerin resimleri;
2. Tasvir edilen kimselerin iştirak
ettiği geçit resmi veya resmî tören yahut genel toplantıları gösteren resimler;
3. Günlük hadiselere mütaallik
resimlerle radyo ve filim haberleri; için şart değildir.
(Değişik üçüncü fıkra:
23/1/2008-5728/145 md.) Birinci fıkra hükmüne aykırı hareket edenler hakkında
Borçlar
Kanununun 49 uncu maddesi ile koşulları
varsa, Türk Ceza Kanunu’nun 134, 139 ve 140 “ıncı maddeleri hükümleri
uygulanır.
(Değişik dördüncü fıkra:
23/1/2008-5728/145 md.) Birinci ve ikinci fıkra hükümlerine göre yayımın caiz
olduğu
hâllerde de Türk Medenî Kanununun 24
üncü maddesi hükmü saklıdır.”
düzenlemesi yer almaktadır. Bu
düzenleme kapsamında da Mustafa Kemal ATATÜRK’ün fotoğraflarının kullanılması
herkese açıktır.
4. Yapay Zekâ Vasıtası ile Üretilen
Fotoğrafların Kullanımı
Türk
hukukunda yapay zekâya bir kişilik atfedilmemesi, FSEK kapsamında eser meydana
getirilmesi için eser sahipliğinin aranması ve eser sahibinin de sadece gerçek
kişi olabilmesi nedeniyle yapay zekâ aracılığıyla meydana getirilen
yaratımların eser olarak korunması mümkün değildir.
Ayrıca FSEK’in mutlak surette gerçek kişiyi eser sahibi olarak kabul etmesi nedeniyle yasa değiştirilmedikçe yapay zekâya kişilik verilmesi halinde dahi yapay zekânın eser sahibi olması mümkün olmayacaktır. Bunun nedeni mevcut kanuni düzenlemelerin bunu engellemekte olmasıdır. Bu kapsamda yapay zekâ vasıtası ile üretilen Mustafa Kemal ATATÜRK’e ait resimler eser sayılmamakta ve bu kapsamda herkesin kullanımına açık olmaktadır.
Av. Gülden Mehmed Altın
Kaynakça:
1.
Kanun
Numarası: 5846, Kabul Tarihi: 5/12/1951, Yayımlandığı Resmî Gazete Tarihi:
3/12/1951, Sayı: 7981
2. Ernest E. Hirsch, Hukuki Bakımdan Fikri Say,
İkinci Cilt, İktisadi Yürüyüş Matbaası ve Neşriyat Yurdu, İstanbul 1943, s. 11.
3.
Gerhard
Schricker/Ulrich Loewenheim, Urheberrecht, C.H. Beck, 2010, s. 56 (Naklen
Tekinalp, Fikri Mülkiyet Hukuku, 2005, s. 113).
4. Tekinalp, Fikri Mülkiyet Hukuku, s. 108; Savaş
Bozbel, Fikri Mülkiyet Hukuku, On İki Levha Yayıncılık,
İstanbul 2015.
5. Robin R. Murphy, Introduction to AI Robotics, MIT
Press, 2019, s. 6-7.
6. https://singularityhub.com/2018/10/25/ai-wrote-a-road-trip-novel-is-it-a-good-read/
(E.T. 15.02.2023).
7. Uygulama için bkz.
https://sites.research.google/versebyverse/ (E.T. 15.02.2023).
8. https://www.nextrembrandt.com/ (E.T. 15.02.2023).
9. https://www.youtube.com/playlist?list=PLv7BOfa4CxsHAMHQj0ScPXSbgBlLglRPo
(E.T. 15.02.2023).
10. https://www.cumhuriyet.com.tr/turkiye/ataturkun-yapay-zeka-cizimi-gundem-oldu-1990074 (E.T.
15.02.2023).